Wystawy / Zakończone

placówka:

Gry w przestrzeni

wystawa z Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

zakończone

od 12 maja 2017 do 30 czerwca 2017
Gry w przestrzeni

Wystawa z Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi na której eksponowane są prace artystów z POLSKI, AUSTRII, CHORWACJI, SŁOWENII oraz USA.

Ekspozycja w Galerii „Epicentrum” przedstawia 16 tkackich prac, których wyraz artystyczny determinuje trzeci wymiar. Różnorodne kompozycje – abstrakcyjne i figuratywne, wykorzystują, niekiedy w nowatorski sposób, tradycyjne tekstylne techniki: tkackiego przeplotu, wiązania, szycia, haftu, koronki, malarstwa i druku na tkaninie i dzisiejszym językiem sztuki komentują współczesność. Są wśród nich reliefy, jak skupiony na relacjach koloru i światła w tkackich strukturach gobelin Adeli Szwai, są asamblaże: Anny Buczkowskiej i Mariana Stępaka, z symbolicznymi „cytatami” – materialnymi fragmentami codzienności, spetryfikowanymi w dziele sztuki, wreszcie są pełne, trójwymiarowe rzeźby, jak przestrzenna kompozycja „Tanatos” Wojciecha Sadleya – jednego z najwybitniejszych współczesnych polskich artystów, współtwórcy polskiej szkoły tkaniny. Wśród obiektów w sposób czytelny tekstylnych – stosujących przeplot i włókniste surowce – znalazła się zaskakująco odrębna, rzeźbiarska kompozycja Amerykanki węgierskiego pochodzenia, Gyongy Laky, wyróżniona w 2004 roku na najważniejszej obecnie światowej tkackiej wystawie – organizowanym od początku lat 70. XX w. przez Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Międzynarodowym Triennale Tkaniny. Wybrane z muzealnej kolekcji eksponaty wskazują na wielość możliwości i atrakcyjność „gier w przestrzeni” z użyciem tkackiego medium.

 

Spis eksponatów:

  1. Ewa Bergel, Bielsko-Biała, „Pusta skorupa”, 2002, sznurek papierowy, żyłka nylonowa; techniki mieszane: plecionka, formowanie, montaż, 40 x 52 x 12 cm; CMW 15416/w/1570
  2. Anna Buczkowska, Warszawa, „Witryna-Bielnik”, 2004, jedwab naturalny i wiskozowy (bluzki), bawełna, gąbka i folia polietylenowa; klejenie, szycie, montaż; 205 x 121 x 3 cm; CMW 15773/w/1592
  3. Barbara Graf, Wiedeń (Austria), „Figura dwuwarstwowa”, 2012, bawełna, mosiądz; szycie maszynowe, haft; 220 x 80 x 8 cm; CMW 19155/w/2131
  4. Robert Hillestad, Lincoln (USA), „Generatory transformacji”, 2000, jedwab, bawełna (włókna i tkaniny), materiały przemysłowe (tuby), technika własna; 40 x 200 x 100; CMW 13329/w/1411
  5. Zyta Kaleta, Koziegłowy k. Poznania, „Praca 1”, 2006, len, bawełna, techniki mieszane: koronka szydełkowa, haft; 1) 214 x 142 cm; 2) 212 x 160; CMW 15776/w/1595/1-2
  6. Anda Klančič, Lublana (Słowenia), „Ścieżki II”, 2009, drut, przędza syntetyczna, żyłka nylonowa; techniki mieszane: haft maszynowy, trawienie, oplot, kształtowanie, wiązanie, 5 x (60-120 cm x 60-70 cm) CMW 17196/w/1905/1-5
  7. Bogusław Kowalewski, Łódź, „Utrzymać wiatr XII”, 1992, skóra, włókno syntetyczne (żyłka wędkarska), drewno; technika własna, 230 x 127; CMW 13121/w/1392
  8. Lilla Kulka, Kraków, „Anonim XII” z cyklu „Anonimy”, 1979, len, sizal, włókno poliamidowe; technika gobelinowa, montaż; 1) 217 x 69; 2) 223 x 70; CMW 10431/w/1203/1-2
  9. Gyöngy Laky, San Francisco (USA), „Globalizacja”, 2003, gałęzie jabłoni, śruby aluminiowe; cięcie, formowanie, montaż; 81,5 x 236 x 18; CMW 14880/w/1537/1-3
  10. Hanna Ewa Masojada, Warszawa, „Królowa mrowiska”, 2009, jedwab, farby gryfalanowe; malowanie, montaż; 3 x (216 x 115 cm); CMW 16973/w/1885/1-3
  11. Zonia Pionk, Łódź, „Powinność”, 2006, bawełniana organza, macica perłowa, stal; szycie, formowanie; 138 x 51, 5 x 43; CMW 17224/w/1933
  12. Vesna Pleše, Zagrzeb (Chorwacja), „Mobilus”, 2012, bawełna, nylon; tkanina o splocie płóciennym; szycie, montaż; 185 x 120 x 60; CMW 19169/w/2145
  13. Wojciech Sadley, Warszawa, „Tanatos”, 1973, sizal; technika gobelinowa, szycie ręczne, montaż; średnica 35, ok. x 100 x 170 cm; CMW 8395/w/867
  14. Dorota Sak, Łódź, „Przypowieść o pannach mądrych i głupich”, 2006; len (włókna i przędza), klej; techniki mieszane (klejenie, druk szablonowy, formowanie); 10 x (240 x 70 x 70); CMW 15782/w/1601/1-10
  15. Marian Stępak, Toruń, „Spodnie” z cyklu „Vestiti”, 2012, bawełna, poliester, na drewnianej płycie; szycie, aplikacja, montaż; 154 x 90 x 12 cm; CMW 18721/w/2024
  16. Adela Szwaja, Warszawa, „Cisza III”, 2006, len, wełna, sizal, techniki mieszane (gobelin, pochodne sumaku przeploty i oplecenia); 230 x 115 cm; CMW 15783/w/1602
Zdjęcia:
Miejsce wystawy:
Galeria Epicentrum

Piłsudskiego 27 
44-335, Jastrzębie-Zdrój