Miejski Ośrodek Kultury Galeria Sztuki EPICENTRUM zaprasza na wernisaż malarstwa Magdaleny Barczyk-Kurus i Łukasza Kolmana
pt.: „MISTERIUM ŚWIATŁA”
wernisaż odbędzie się 8 września 2017 r. o godz. 18:00
Tytuł ten, stał się punktem wyjścia i łącznikiem dwóch postaw artystycznych. Pomimo skrajnie różnych światów, z których czerpiemy inspiracje – sacrum i profanum, nasze malarstwo dąży do jednego – do ukazania światła. Samo słowo „misterium”, kojarzące się głównie ze sferą sakralną, przełożyliśmy na zjawisko światła. Poszukiwanie go, badanie, zgłębianie jego tajemnic – można przyrównać niejako do kultu, w którym światło staje się swoistym „misterium” artysty. Jednak pomimo swojej pozornej świeckości, światło nie jest dla nas jedynie zwykłym promieniem świetlnym. Jest stworzeniem świata, tym, co decyduje o istnieniu wszechrzeczy, ponieważ bez niego byłaby nicość. Posiada w sobie pierwiastek boskości i tak je traktujemy.
Każde z nas w czym innym szuka pretekstu do malarskich poszukiwań. Jedno - w czysto religijnej tematyce, inspirowanej ikoną i przedstawieniami biblijnymi, zawierającymi w sobie dodatkowo oczywiste misterium w jego pierwotnym znaczeniu. Drugie – w tematyce świeckiej, wykorzystującej obiekt architektury militarnej, jakim jest schron. Został on jednak sprowadzony do formy osobistej ikony, rodzaju kaplicy czy pomnika będącego memoriałem wydarzeń wojennych.
Jest to kolejny punkt zbieżny naszego pozornie odmiennego malarstwa. Sakralna na pierwszy „rzut oka” tematyka zostaje zeświecczona, natomiast to, co zdaje się być świeckie, nabiera charakteru sakralnego, przejawiającego się w swoistym kulcie przedmiotu przez artystę. Temat, tak naprawdę, dla żadnego z nas nie ma większego znaczenia i jest jedynie pretekstem do próby pokazania światła.
Łączą nas również środki formalne za pomocą których budujemy obrazy. Mięsista faktura, pomagająca w poszukiwaniu barwy i formy, nadaje obrazom nieco brutalności. Impastowa powierzchnia idealnie komponuje się z tematyką Męczeństwa Chrystusa oraz okrucieństwem wojny. Do tego należy dodać budowanie świata za pomocą kontrastów kolorystycznych i temperaturowych, a także pewną klaustrofobiczność komponowania obrazów, szczegółowość, ale przede wszystkim uparte i niezmordowane drążenie tematu jakim jest światło.